دست نوشته های خودم

همه درددلها ، حرفها و یادداشتهای خودم …
قیدار
نویسنده:
۲۲ خرداد ۹۴

gheydar

قیدار ، نام رمانی است که توسط رضا امیر خانی نوشته شده و نشر افق آن را منتشر کرده است. یکی از کتابهای خوب امیرخانی که مانند بقیه کتابها، صفحات ابتدایی را باید سخت خواند تا در صفحات بعدی لذت برد. تقریبا همه داستانهای امیرخانی همین منوال و شکل هستند و باید زمانی رو صرف درک اصطلاحات و … بکنید. در کل کتاب بسیار خواندنی و جذابی بود. من بی وقفه و در طی ۴ روز خوندمش و به شما هم توصیه میکنم. البته کتاب رو خیلی وقت پیش از حمید گرفتم و سال ۹۳ هم خوندمش.

در قرآن اسم بعضی پیامبران آمده است؛ اسم بعضی غیر پیامبران هم، چه صالح و طالح آمده است… صلحا عاشق حضرت باری هستند… اما حضرت حق، بعضی را خودش هم عاشق است… عاشقی خدا توفیر دارد با عاشقی ما… خدا عاشقی است که حتا دوست ندارد اسم معشوقش را کسی بداند… به او می‌گوید، رجل! همین… مرد!… همین…
می‌فرماید و جاء من اقصی المدینه رجل یسعیء…. اسم‌ش چیست؟ نمی دانیم… رجل است…معشوق حضرت حق است… اسم معشوق را که جار نمی‌زند… حضرت حق، عاشق کسی اگر شد، پنهانش می‌کند…

ماجرا مربوط به مرد بامعرفت و جوانمردی است که گاراژ بسیار بزرگی دارد ولی بیشتر از شهرت ثروت ، شهرت اخلاق و معرفت دارد. ماجرا از ازدواج او شروع می شود که خود درش نشانه های عمیقی از معرفت است. نکات عجیب و غریبی در کتاب در نشان دادن معرفت قیدار دیده می شود.

درِ خانه اش به قاعده‌ی رد شدن یک آدم مظلوم همیشه باز است

با اندکی تامل مشخص می شود که قیدار یک شخصیت آرمانی پهلوانی است که به عنوان نماد و الگویی مناسب برای جامعه معرفی می شود. قیدار شخصیت دوست داشتی است که هر چقدر که از داستان پیش میرویم ، بیشتر به او علاقه مند می شویم. قیدار خاصیت جاذبه و دافعه هم دارد و جاذبه و دافعه او شاکله داستان را شکل می دهد. اگر چه داستان هر چه رو به آخر میرود ، تم سیاسی اش بیشتر می شود ولی چیزی از علاقه من به او کم نشد …

گُنده نامی قدم اول است…از گُنده نامی به گَنده نامی رسیدن ، قدم بعدی …قدمِ آخر ، گُم نامی است!

در آخر با خودم گفتم : ای کاش در جامعه مان قیدار هایی داشتیم … شاید هم داریم و همچو قیدار خودمان ،  آشکار نیستند …. توصیه من این است که هر وقت از بی معرفتی ها و نامردیهای این روزهای روزگار ما خسته شدید ، سری به این کتاب بزنید…سخت نگیرید … فقط لذت ببرید …

پی نوشت : تعریف امیر خانی از قیدار به زبان خودش

Facebooktwittergoogle_pluslinkedinmail

2 پیام برای قیدار

  1. خرس ، گوشتی، هر چه از توی دوست رسد نیکوست گفت:

    اول اینکه خیلی خوب نوشتی، کاملا با وجود اینکه کتاب رو نخوندم اما میشه سبک و سیاق کتاب رو حس کرد
    ممنون
    و میتونه کمکی باشه برای کسانی که شانس خریدش یا امانت گرفتنش رو دارن
    من یکی با همین چند خط رفتم به دوران بابا بزرگ ها به دوران پهلوونی ها و زورخونه و خاطراتشون که برامون تعریف می کردن، اون موقعِ مردونگی ها ، که تعبیری بود به انسانیت ها و انسان بودن ها، البته امروز هم هست اما شاید اونقدر کم شده که باید نمونشون رو توی کتاب ها جستجو کرد.
    نمیدونم ما که موقع بابا بزرگها زندگی نکردیم
    اما چیزی که توی متن دیدم و نظرم رو خیلی جلب کرد، مفهوم عشق خداوند به انسانها ست که در ادبیات ما حداقل در بخش زیادیش تقریبا کمی متفاوت و اینطور تعریف میشه که انسان باید برای عشق خداوند به لقاء الله برسه یعنی برای اون بمیره تا کاملان در عشق خداوند به نهایت و کمالش برسه البته میدونم این مقدمه ای هست که نویسنده بتونه بپردازه به شخصیت جوانمرد خودش
    اما وقتی بتونی ادبیات عارفانه و مشابه ادبیات فارسی اروپایی رو بخونی می بینی که در این طرف عرفان لقاء الله ، فنا شدن انسان در عشق خدا نیست بلکه این خداست که برای انسان فدا شده و میشه
    شاید کمی غریب به نظر برسه و برای خواننده این متن گیج کننده باشه اما چیزی که هست برداشت دو نظر هست ، اولی یعنی ادبیات ما بطور خاص از این قبیل عرفانی و معاصرعموما تابع اعتقادات اسلامی هست و از قرآن و متون از این دست اما متون عرفانی اروپایی برداشتی از اعتقاد به کتاب مقدس هست و انجیل یا عهد جدید
    چیزی که بود ، برای من جالب بود روایت این موضوع حتی در حد یک مقدمه برای پرداخت به اصل داستان
    اینکه خداوند عاشق ما انسان ها هست حتی بیشتر از اون چیزی که فکرش رو بکنیم
    اما روایت اصلی که همون پهلوانی، انسانیت و جوانمردی است که فقط برای من یک آه عمیق رو به همراه داره
    و غرق شدن در ساعتها فکر در خلوت خودم !
    حیف که بیشتر از این نوشتن در قسمت کامنت امکان پذیر نیست و مجالی برای بازگو این سبک زندگی که تقریبا فقط در یادهاست نیست

  2. بازخورد: دست نوشته های خودم » جانستان کابلستان

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *